This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Sunday, September 5, 2010

Tat Bungkus??

Seperti biasa..bila tahap kemalasan melanda memang inilah jelah yang jadi..hati nie berkobar2 ni nak buat kueh raya..tapi apakan daya...:(

Tat jadian yang aku buat nie sama macam tahun lepas jugak..bukannya taknak buat tat gulung..tapi aku nie orangnyer cepat fed up..lagi2 tak ada kawan gaduh nak buat samer2 kat dapur..tukang pengacau adalah..tapi oklah tuh..dapat jugaklah tolong aku buat 10 biji..pastu hilang ntah kemana..tahu2 jer dah terbongkang tido depan tv..aduyaiiii....last2 aku buatlah sorang2 kat dapur bertemankan cuaca panas..bilalah mr.hubby nak pasang kipas siling nieh..boleh rentung mak...

Pengacau tegar..semua yang dibuat aku kena modified balik..suka2 jer buat besor2...panjang2...rugilah inti nenas tuh...kalau tak bagi..muka muncung sampai s'pore..

here the tat bungkus..rupa tak sama..rasa tetap samer..

Biskut Tat Recipe

Bahan:
250 gm butter
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 tsp esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
jem nanas

Bahan glaze/pengilat:
2 biji kuning telur
pewarna kuning
sedikit air

Cara:
  1. Gaul butter, gula sampi rata
  2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla
  3. Masukkan tepung jagung and tepung gandum, gaul sebati
  4. Bentuk ikut suka..buat bunga ke..bungkus ke..gulung ke
  5. Sapu glaze telur atas tat
  6. Bakar dalam oven suhu 180'c hingga kuning. Ikut kesesuaian oven masing2..





No comments:

Post a Comment