This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Saturday, February 5, 2011

Bila Rumah Mak Saya Dilanda Banjir....


Ahad lepas 30/01/11 rumah mak saya dilanda bencana banjir..dah sekian lama tak banjir, suddenly banjir..mungkin sebab hujan lebat yang 2/3 hari turun tanpa henti...baru masukkan post hujan lebat dalam facebook..tetiba jer dapat calling dari mak yg umah dah naik air paras betis..then mak cakap air mungkin naik lagi since hujan still turun ngan lebatnya tanpa henti...

Rasa sedih bila dengar mak cakap macam tu...sebab aku still kat rumah boleh main ngan Cik Lappy..tapi mak ngan abah bertungkus lumus selamatkan harta benda...tapi, Alhamdullilah...masa aku type post entry sekarang ni, semua dah kembali pulih...cuma tinggal kesan2 banjir jer...

Cuma pada keluarga2 yg masih dilanda musibah, diharap semuanya bersabar dan cekal dengan dugaan Allah...Allah tidak akan menguji hambaNya dengan dugaan yg dia sendiri tidak mampu menanggungnya...

Attached, a few pics taken by adik lelaki aku yg rushing and sempat balik dari tempat keje even masa tu hujan lebat gila...penat2 kemas umah pon sempat amik gambo....ngeeeeee...... 

Nie bilik adik lelaki aku..sampai umah jer, semua barang dah tebongkang..sempat naikkan tilam jer...notebook sket lagi nak kena air...kalau tak...harapannnnn......

Nie masa air tengah menderu naik...still paras pergelangan kaki...

Dining table yang mantap...dah lama dah tak jadi tempat harapan utk jadi penaung barang2 yg jadi mangsa banjir..

mak sibuk susun barang yg dah bertenggek... 

nie gambo halaman umah...kat sini dah paras pinggang..sebab rendah sikit dari rumah..kalau air bersih, syok woo kuak lentang....rumah sebelah tu, umah sewa Tok Aji..yang menyewa kawan2 adik lelaki aku...nak dijadikan cerita tak ada sorang pon kat rumah masa air naik..sebab semua balik kampung...since umah Tok Aji lebih rendah dr umah mak..jadinya, air banjir lebih tinggi..tak salah air sampai paras tingkap...emmm...sedih kan....budak2 tu balik dr kampung jer..barang dlm umah semua dah terbongkang..PS2 rosak...TV rosak...freezer rosak...senang cer, 90% brg dalam umah x dapat diselamatkan...dugaan betul..:(

Nie gambo dari sisi belah kiri umah...

Tinggi betul freezer tuh...itulah benda pertama yg mak ngan abah selamatkan...

Tengah bersiap2 nak keluar dari umah sebelum air naik lebih tinggi....kalau lambat sikit jer...jawabnyer kena naik bot lerr....


4 comments:

  1. aku tumpang simpati.. memang jb lebat tak berenti hari tu kan.. nasib baik mase aku balik tak berapa hujan sangat.. hubby aku gi mancing kat sungai tiram, die kate banyak rumah yang kat tepi sungai tu rosak teruk sampai ade dapur yang runtuh..

    ReplyDelete
  2. tu lah...nasib baik banjir tak tinggi sangat...at least barang tak banyak rosak..kalau dulu sampai paras pinggang dalam rumah...kena naik bot pukul 1am selamatkan diri..tapi 10 thn dulu la....

    ReplyDelete
  3. sian kat family ko Maria... banyak tu kerja nak dibuat lepas banjir... ari tu baru je cerita pasal rumah ko kena banjir dulu kan... gelihati aku pasal angsa yg sesat masuk umah ko tu..

    ReplyDelete
  4. Elly : ko ingat lagi cerita pasal cik angsa tu..hahahaaa...ang..ang...angg..ang.....

    ReplyDelete