This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Sunday, April 17, 2011

Mistik disebalik projek kelapa sawit..

Last Friday aku ngan encik papa cutie.
Cutie sebab nak menyelesaikan masalah berkaitan dgn projek tanah 6 ekar ngan persatuan Peladang (PKK)..


Terasa diri aku nie mcm dah tua sangat okkay..
sebab kena investigate hal2 berat ngan matang mcm niehh..
tak terpikir plak pala otak aku nie nak kena involve benda mcm yg aku rasa sangatlah menghuru-harakan otak bergeliga aku ngan encik papa....kui..kuii..kui...


Semuanya bermulalah bila kitorang mengvolunteer memprovidekan tanah sbyk 6 ekar kepada PKK utk dimajukan..utk tanam kelapa sawittttt...
Kononnyer itu semua atas usaha ketua kampung utk memajukan kampung...(????????)
Yang bestnyer pulak encik papa menjadi peminjam utk amt rm15k dari Agro Bank utk PKK gunakan sebagai modal bangunkan tanah 6 ekar tuh..


nak dijadikan cerita, tempoh pinjaman dan penglasaian itu pinjaman dah tamat iaitu selama 5 tahun..konsider itu projek pon sepatutnyer dah membuahkan hasil...
sebab yg aku tahu..kelapa sawit tempoh membesar dan mngeluarkan hasil cuma makan masa 3 thn jerr..


Daannnn...aku ngan encik papa pon pegi Agro Bank semalam utk
mengecheck baki settlement pinjaman 5 tahun tuh..sekaligus nak amik balik geran tanah...
unfortunately, geran tu tak boleh dikeluarkan sebabbbb byk prosedur yg perlu bank buat sebelum geran tu
boleh release.....ku kechiwaaaaa....:(


Dannnn..pegi pulak ofis PKK..directly jumper pengurus besor...
sebab aperr???
sebab nak tahu progress tanah tuh...
dah ader pokok kerr..
pokok dah besau kerr..
dah berbuah kerr..
soalan yg best aku nak tanyer..hasil buahnyer manerrr????????


Huhh!! panjangnyer cerita aku....
Takper sambung lagi...


Si pengurus besau tu cakap..


"sebenarnyer encik...
betul tanah tuh dah abis tempoh pinjaman 5 taon....
tapi ada berlaku sesuatu dimana dalam tempoh 3 tahun awal...
tanah tu tidak menjadi dan mengeluarkan hasil..."


sambung pengurus tu lagi...


"sebenarnyer encik..
tempoh awal tu kita subkan projek pada KOPERASI kg utk jalankan...
tapi, malangnyer semua tak jadi...
jadi, kita PKK terpaksa amek balik projek nie dan jalankan semula...
semai dan tanam balik pokok yg baru..."


soalan kitorang..."saper yg incharge itu koperasi???"


jawab pengurus "Ketua Kampung a.k.a ketua unit..." (???????????)


Bila kitorang dengar itu nama ketua kg....kitorang senyum sesama sendiri....
dan kitorang jawab..."kes yg sangat complicated"....


dan yg lebih mengharukan lagi....pengurus tu cakap..


"encik punyer geran PKK terpaksa hold sebab projek nie belom selesai...
dan memandangkan PKK pon dah suntik modal baru untuk tanah2 tu...memandangkan RM15k tu dah
habis digunakan utk 3 tahun pertama.."


adoiiiiiiiii....ternganga kitoranggggg....


apa jadi geran 6 ekar tanah kitorang tu????


"PKK akan tahan dalam 10 tahun lagi sehingga semuanya selesai...."


Tipah tertipu......kata 5 tahun...nie dah jadi 10 tahun...(??????????)


pengurus sambung lagi...


PB: Tu semua termaktub dalam agreement antara PKK dan penama tanah..
Aku : maner agreement..saya tak dapat ponn...boleh bagi saya copy awak??
PB : sepatutnyer encik ada 1 copy..sebab pihak PKK dah serahkan semua pada penama tanah
Aku : Excuse me...saya memang tak ada...tengok tak pernah..sign pon tak pernah..
PB: tu saya tak tahu..yg saya tahu semua dah diberi..
Aku : ok..takper..kalau saya takder..sure awak ada 1 copy..boleh buat salinan saya 1 copy..saya nak tengok saper makhluk yg sign agreement tu..sebab saya tak pernah sign aper2 selain agreement bank..
PB : maaf cik..simpanan kami takder lagi..semua dah hilang masa banjir beso ari tu...
Aku : ??????????? (alasan kuat yg agak mistik bagi aku..)..
PB : malangnya, pihak Agro Bank pon dah hilang itu agreement..semua masa banjir beso jugak...
Aku :???????????? (walaweeeeeiiiii...mistik lagi...) jadinyer, apa bukti saya setuju ini semua projek????...agreement tu sendiri saya tak nampak..huh!!


Sangat complicated kannnnn....persoalan yg sangat2 buat aku rasa dah tua....huhuhuuuuu.....


Perbincangan bersambung lagi dengan dihadiri Pengerusi PKK seorang yg berpangkat Dato', ketua kampung (KK) itself dan mak mertua aku...


Perbahasan menjadi semakin hangat..dan aku dah rasa aku dah jadi lawyer on behalf mak mer aku..dan encik papa jadi agent CSI..heheheeee...


Persolan utama..siapa yg setuju agreement tu???
siapa yg pegi sign??
kenapa aku tak dapat copy??


Dato' : kat mana ari tu kita sign itu agreement??
KK : owhh...kat balai...ramai2... 10 penama ader sign siap saksi..
CSI : kat balai?????
KK: aahlahh...semua ader....
CSI : perasan tak ayah saya masa tu...mesti perasan kannn...penama bukan ramai      ponn..10 org jer termasuk ayah saya...
KK : ehh..entah ekk..saya tak perasan pulak..sebab tahun 2006..dah lama tu...mana ingat..tapi saya pasti semua ada..kalau tak sign mana bank boleh proceed loan..
CSI : 10 org jerr..takkan tok tak ingattttttt???????
KK : yer la...ayah kamu mesti ader...tak mungkin dia tak ader...dialah yg sign agreement tu...
Lawyer : Tokkk...ayah sayer tu sakit...uzur...dah berapa tahun dia tak keluar rumah...jalan pon tak boleh..mcm mana pulak tok boleh kata ayah saya yg sign...saper pulak yg dokong dia pegi balai sign itu document??????????????.....
KK : tu saya tak tahu...yg saya tahu memang agreement tu dah disign....saksi pon ader sign....


Mistikkkkk lagi...???????


bapak aku anto antu raya ker pegi sign itu agreement....sangat2 mistik okkkaaayyyy....
tapi aku tetap tak puas hati sebab aku tak nampak siapa yg sign itu agreement...


Off record ***
PKK dapat tahu yg tanah2 area tu semua sebenornyer tak sesuai utk dibangunkan..lagi2 nak tanam kelapa sawit...sebab aper tak sesuai?????
sebab muka bumi tanah tu kebanyakkannya tak rata...kedudukan jauh ke dalam...banyak cost selenggara yg perlu utk bangunkan tanah tu...


Tapi, persoalannyer...dah tahu tanah tak sesuai kenapa nak bangunkan jugak....motiffff????????


LU PIKIRLAH SENDIRI!!!!!!!!!!!



No comments:

Post a Comment