This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Friday, May 27, 2011

Hantaran tunang Cik Nonoi, blueberry cistat dah siap!!



Berhempas pulas aku wat cistat nie..
wat untuk cik nonoi, cousin aku a.k.a cik its my life..
dah nak tunang dah dier..
aku wat special utk dia sempena hari pertunangan dia..
sweet kannnnn...


Since aku sempat
aku wat kanlah
tak macam masa aku gie bandung dulu
cik siti cousin aku pulak tunang
aku sempat tempahkan cupcake utk dier jer..
tapi oklah..ada gak something utk dia kannn..


kali ni wat cistat nie 
takderlah sampai tertonggeng mcm dolu2
sebab this time round aku dah siapkan shell awal2
so, senang sikit
tinggal wat filling jerrr
ok kannn..


jadinyer, siang2 aku dah pesan encik papa soh kuorkan creamcheese 
kalau tak keras kejong pulak
bila kala aku nak wat itu filling kann
jadi bila dah soft sikit senang ler aku godak ngan telur ngan gula
bila tinggal part nieh..mudah sikit keje aku
kalau aku plus ngan wat mold same time..
jawabnyer berkokok sengsoranglah aku kat meje beso tuh..huhh!!


Tapi oklah, aku sempat siap on time 
before maharaja lawak start
aku dah siap2 semua dah
mangkok, mixture, pan bagai aku dah siap basuh ngan kemas
besok takderlah kelam kabut sangat kann..
yelah pepagi encik papa kena hanto aku pi umah mak...suker..


hopefully majlis cik nonoi nanti sukses
semoga alam pertunangan bawak kebahagiaan berpanjangan
jgn gadoh2..tengah darah manis
semoga berkekalan hingga ke kerusi pelamin...weeeeeeeee....:)







sesaper nak recipe..
amek kat bawah nieh..
walaopon aku kuor wit pi belajo benda nie..
tapi aku bagi kat korang free2 jekk..
bila dah buat tu ingat2lah kat aku yerr....miamiahahahahaa...

Tart Crust

170gm butter/marjerin (aku suker guna marjerin MARTIANA-sesuai sgt utk wat crust..bau wangi, rasa pon sedap, crunchy lagikk)
50gm gula aising
1 biji telur gred c (kalau guna gred B buang sikit putih telurnya)
290gm++ tepung gandum (ayak ok)
1tsp esen vanilla - optional (aku x letak)

Cara buat:

  1. kacau butter/marjerin and guala sampai sebati. (Aku guna senduk kayu jerr)
  2. masuk telur ngan esen vanilla. Then kacau lagi.
  3. masuk tepung and ulu sampai jadik doh.
  4. masuk and bentuk dlm acuan tart. Cucuk dengan garfu sebelum bakar.
  5. bakar guna suhu 170'c sehingga kekuningan.(oven aku 120'c jek, depends ngan oven korang ler..)


Cheese  Tart (inti)

250gm cream cheese (aku guna Tatura brand jekk)
50gm gula kaster
1 biji telur B
1/2 tsp vanilla
1 susu makan tepung jagung

Cara Buat :
  1. Putar cream cheese ngan gula hingga berkrim
  2. Masuk telur and putar lagi.
  3. Masuk vanilla and tepung jagung and putar sampai betul2 sebati.
  4. Masuk filling dalam kulit tart - crust
  5. Tuang cream cheese atas and bakar semula lebih kurang 8-10 minit pada suhu 170'C hingga masak.
kalau nak tahu dah masak ke belum. Cuba pegang creamcheese tu..kalau tak melekat kat tangan maknanya dah masak...jgn overcooked nanti cheese pecah and kadang2 boleh tenggelam kat tengah. Cheese yg superb bila dah masak, kalernya ada sikit kuning and berkilat..pastu dia gelembung (naik ke atas sikit)..




No comments:

Post a Comment