This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Tuesday, September 13, 2011

Sambal sotong kering..sumpahh sedappp!!!

Sejak sekian lama aku tunggu sotong kering ni
semua gara2 makan sambal sotong kering Wana masa reunion kat Melaka ari tu..
jadinya aku asyik terbayang2 sotong kering tu..
jatuh cinta ker aku???..miamiamiahhahaaaa....


Hari tu Kak Anne balik Melaka 
dia belikan sotong kering kat sana..
yg kelakornyer mcmlah JB nie takder..
bukan takder..cuma malas jer nak carik..
lagi satu aku tak tahu kat mana nak carik abu cina..
abu cina tu bahan utk kembangkan sotong tu lerr..
dengar pon seram kannn...
mcm abu mayat jer...heheheeeee..


so before gie keje pagi tadi
aku pi merendam ler sotong tu ngan abu cina
kengkonon balik keje nanti dah kembang lerr
so senanglah sikit
terus jer masak kann...


jadinya sepanjang kat ofis tadi aku asik dok terbayang sotong kering aku
dah kembang ker?
cukup ker abu tu aku letak?
mcm mana rupa sotong tu bila dah kembang nanti?
hohohooo..tak boleh tahannn..
memang tak sabor giler nak balik
first time siot nak masak sotong kering..
biol sudaaa...


balik keje jer terjah teros dapor..
wooooo...kembang jugak ko ehhh...
walaopon tak sekembang sotong kembang beso tu..
tapi bolehlahh..
mcm tu rupanya bentuk ko ekkk..


Then aku teros masak nasik
tumis sambal sampai garing then sambil2 tu gunting kecik2 sotong2 tu..
entah berapa kali ntah aku cuci sotong tu..
ngeri kalau abu tu ada lekat lagi..
scary nokk..


dah garing sambal terus lebur sotong kat dalam...
adoyaiiii...heaven ko bau dia...
sangat menyentuh kalbu ok...sangat sukerr..


Aleeya org pertama makan nasik ngan lauk sotong tu..
2 kali tambah..
pastu kali ketiga tambah dia rembat sikit nasik aku..choyyyyy...
sedap sangat katanya...
well...memang mama masak sedap kannnn????


Hohh!!! moral of the story..
what to say anymore?
sambal sotong kering yg aku masak..
memang purely heaven..
sumpahhh sedapppppp!!!!!






Bahan:


Cili kering - kisar
bawang merah - kisar
bawang puteh - kisar
belacan - kisar
air asam
garam & gula


Tumis semua bahan kisar sampai separuh garing.
Then masukkan garam, gula and air asam.
masak sampai pekat dan garing.
masukkan sotong and masak sampai sotong meresap and sebati ngan sambal.
kalau sambal tu kering sangat, masukkan air sikit.





No comments:

Post a Comment