This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Saturday, October 22, 2011

Nasi Briyani Untie Ngah

Owwhhh..sexy Saturday...
lama dah aku berangan nak buat aktiviti memasak tahap dewa nieh..
biasa masak biasa2 jerr..
this time round aku masak tahap indera kayangan..
consider tahap gaung punya dish..
ngko aderr????...muahahahaaaa....

Sumpah aku ngeri betul bila nak masak lauk pauk nie..
selalu masak2 biasa jer..lauk2 kampung..lauk2 bandar...
nie pecah tradisi..
aku masak lauk org kawen ngkooo...
kalau setakat ayam masak merah ngan acar timun nenas tu, biasalah kan..
tapi ni plus nasik briyani ngan daging briyani..
ada berani???

hohh!!!..rasa nak pengsan2 bila masak..
dalam hati asik berkata2..
jadik ke tak..jadik ke tak...makanan niehh...

Well...kalau dah tangan ajaib tu..ajaib jugaklah kann...
masak apa pon jadik jerr..ngehh..ngeh..ngehhh...

jangan marah..jangan marah...
tu memang statement berani mati aku..
sukalah kannn...
ni blog aku..suka hatilah nak tulis aper...muahahahhaaa...

Tapi, serious laa..
bila dah masak tu, takderlah susah sangat..
masak ayam tu mcm biasalah.
bab daging tu jerr..
rupa2nya macam masak rendang jerr..
bezanya dia pakai rempah briyani, tomato puree ngan sos cili..
pastu dia tak pakai santan mcm rendang..
yg lain samer jekk..
senang rupanya..
yg aku nie takot kemain..ingatkan payahlah nak memasak..
asalkan niat tu bersih nak mencuba and nak bagi family makan..
tu dah kira oklah kannn..ngeeeeee....

Pada saper yg nak tahu recipe nengok kat bawah yerr..
banyak yg aku dah ubah..
ikut kesesuaian tahap kemalasan dan kerajinan aku..
yang penting rasa tak berubah pownnn..still samer..
dont worry be happy..:D



Bahan2 Nasi Briyani


500gm beras basmati
family rempah tumis - kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih..blaa..bla..
2 ulas bawang putih
2 biji bawang merah 
1 inci halia
150gm rempah briyani
3 sudu minyak sapi - aku pakai planta sebab aku tak suka bau minyak sapi
1/2 tin susu cair
3 sudu air mawar
50gm daun pudina - aku tak letak...malas
50gm daun bawang - aku tak letak..malas
50gm daun ketumbar - pon tak letak..


Cara buat :

  1. Rendam dulu beras 10 ke 15 minit.
  2. Cairkan planta/minyak sapi, bila dah panas masukkan rempah tumis.
  3. Then masukkan bahan blender (bwg putih, bwg merah, halia). Tumis sampai terbit minyak, pastu masukkan rempah briyani. Masak sampai garing.
  4. Masukkan beras, kacau sebati then masukkan air. Kacau lagi then masukkan susu ngan garam.
  5. Terus tutup dan jangan bukak2 tutup periuk sampai nasi masak.
  6. Bila dah masak kacau slowly. Jangan kacau cepat/gelojoh, nanti nasi penyek atau patah..buatlah dengan penoh kasih sayang..
  7. Yeahh..dah siap!!..kalau rajin lagi..bolehlah letak gajus goreng..





Bahan2 Ayam Masak Merah

1 ekor ayam
3 senduk cili kering blender
3 biji bawang putih
3 biji bawang merah
1 inci halia
1 inci lengkuas
2 batang serai
1 botol kecil tomato puree - nak pakai sos tomato pon boleh jerr..
1/2 tin susu cair - aku tak letak
garam and gula

Cara buat :
  1. Ayam goreng dulu ngan kunyit+garam. Jangan garing sangat..nanti keras..
  2. Tumis cili ngan bahan2 blender - bwg putih, bwg merah, halia, lengkuas, serai. Make sure sampai garing and naik bau.
  3. Then masukkan tomato puree. Masuk garam gula. Then sebatikan.
  4. Masukkan ayam. Kacau rata2 and biar dalam 5 minit ++..baru boleh hidang. Dah siap!!

Bahan2 Daging Briyani

1kg daging batang pinang 
1 senduk cili kering blender
3 biji bawang putih
3 biji bawang merah
1 inci halia
1 inci lengkuas
1 batang serai
1 peket rempah tumis - kayu manis, bunga lawang, cengkih..bla..bla..
200gm rempah briyani
1/2 tin kecik tomato puree
4 sudu sos cili
50gm daun pudina
50gm daun ketumbar
2 peket kecik bawang goreng

Cara buat :
  1. Tumis rempah tumis - family bunga cengkih, kayu manis dan segala bagai..
  2. Masukkan bahan blender - cili kering, bawang2, halia, lengkuas, serai. Tumis sampai naik bau.
  3. Masukkan rempah briyani. Masak sampai garing.
  4. Masukkan tomatoo puree ngan sos cili. Masuk garam ngan gula. Kacau rata.
  5. Masukkan daging and masak sampai sebati and daging empuk.
  6. Masukkan segala daun ngan bawang goreng.
  7. Kalau pekat, masuk air sikit..
  8. Biar daging betul2 empuk pastu dah boleh hidang and makannn..yeehaaaa....

Bahan2 Jelantah/Acar Timun Nenas

1 biji timun - aku buang empulur and hiris
3/4 nenas - hiris jugak
1 biji bawang - mayang
1 biji cili merah - hiris
garam & gula
Cuka - aku tak letak, sebab nenas dah ader, dah cukup masam..buat apa nak letak cuka lagi..
  1. Campur semua bahan2 kat atas tu dlm satu mangkuk. Letak garam ngan gula..rasa dia masam2 manis..sedappp...:)




No comments:

Post a Comment