This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Friday, November 4, 2011

Egg Chilli Crab





Weeeeeooooouuuuuuu...
First time tau aku masak ketam bangkang.
ketam nie aku beli ngan ofismate aku - Eyda.
murah jerr..
tapi aku beli sekilo jer laa.
cukuplah untuk aku 3 beranak.


Masa Eyda bawak ketam tu naik ofis.
Dia letak dalam pantry.
Aku ngan Cik Kiah gatal2 bukak plastik ketam tu sikit.
Konon2 taknak ketam tu mati lemas.
Bagilah udara sikit kann.
Tengok ketam tu gerak2 kat dalam tu..
Oowwhhh...oklah..idop lagi...heheheeee..


Masa tengah sibok2 wat keje.
Tetiba dengor org menjerit..
adoyaiii...apa pulak nie.
bila keluar jek, lok olohhhh.
ketam aku bersiar2 ngkooo.
merayap2 satu pantry..muahahahaaa...


Aku capai batang penyapu, teros tolak2 ketam tu masuk plastik.
Tapi tak berjaya jugak.
nak pegang takot.
Nasib baik Cik Kiah ader.
dengan beraninya dia teros amek ketam tu masuk dlm plastik.
wuuuhuuuu...giler tak penakot itu Cik Kiah.


Balik umah, teros masukkan ketam dlm freezer.
konon2 nak pengsankan dier.
tak payahlah nak rendam dlm air panas kan.
scary lehh.


Tapi, by the time nak masak.
Aku keluarkan itu ketam.
ayakkk!!! tak pengsan lagilah ketam ni.
Aku panggil Papa soh setelkan ketam tu.
Papa ok jer.
Dia amek ketam bawak pi sinki teros kerjakan itu ketam.
Selamba jer kopakkan cengkerang keras belakang ketam tu.


Rupa2nyer, lepas kena kopak..ketam tu teros dead..hehehee..
Aku still ngeri nak masak.
Sebab nampak lagi kaki dia gerak2.


Kesudahannya, Papalah yg masak.
Aku cuma buat sambalnya jer.
Dah setel semua, nampak kaler ketam dah memberahikan.
merah menyala youuu...auwww..seksi..sukerr..


Soh Aleeya gie mengaji dulu.
Cakap ngan dia balik mengaji baru makan.
Ni kalau makan dulu jawabnyer memanglah tak pegi mengaji.
Abih..kalau makan jer dah berejam kan.


While makan tu.
Puas hati giler.
Isi ketam tu banyak..manis lagi..halussss jer.
sedappp!!
makan tak hengat ok.....huaaarghhh...huaarrghhh..huarrggghhhh...




Bahan-bahan

1kg ketam
3 senduk cili, bwg merah, bawang puteh blender
1 batang serai - dititik
2 biji telur ayam
2 sudu sos tomato - aku malas nak perah air asam
garam/gula

Cara masak

Tumis cili blender sampai garing. Masuk garam/gula. Pecahkan telur dan gaul sebati. Masukkan ketam dan serai yg dititik. Masak sampai ketam dah merah2 kaler dia. Hidang dan dah boleh makan!




1 comment: