This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Thursday, April 5, 2012

Minyak panas + air jadinya apa??


Hari ni baru rasa selesa sikit
semalam satu hari tangan aku mengcramp..
sangat menyeksa..
Adalah horror bila kena kejadian macam nie.
dahlah sakit, tinggalkan kesan pulak tu.
sangat mencacatkan ok.
sedih betul.


Nie adalah gambo semalam..nampak merah2 jer..yg kilat2 tu adalah minyak gamat ok. 

close up sket..nampak mcm simple, tapi adalah sangat sakit..part paling sakit adalah di celah jari thumb tu.. 

kejadian adalah berlaku semalam.
konon2 nak buat sarapan pagi.
sebenornya dah lama benor aku tak mengongkang dapur subuh2 macam tu.
ntah macam mana boleh nak masak pulak pagi tu.
niat di hati nak goreng mee hoon.

Tangan adalah tidak bedung.
letak minyak banyak sangat dalam kuali.
bila dah panas baru rasa nak kurangkan minyak dan pindah ke tempat lain.
nampak satu mangkuk kosong tepi dapur.
dalam hati, adalah bagus kott masuk jer minyak lebih yg panas dalam mangkuk tu.

Tanpa pikir2 terus jer transfer minyak panas dalam mangkuk tu guna senduk.
kalau dah mangkuk tu memanglah mangkokk.
dasar mangkok ayonn.
boleh pulak dalam mangkok tu ader air sikit.

Korang boleh imagine bila minyak panas jumpa air?
surelah meletup2 minyak tu.
Bila khazanah dalam mangkok ayon tu meletop,
kena pulak tangan aku kat sebelah mangkok,
jadinya memanglah nasib tak baik.
menggelupur kejap tangan aku tu.
terus basuh kat sink.
pastu menggelabah carik minyak gamat.
adalah sangat horror dan scary that time.

Tapi misi harus diteruskan.
siap jugak mee hoon aku even dengan tangan yang sakit.
nak buat macam mana.
takkan aku nak pi lingkup kuali tu pulak kan?
cuma, pepagi tu dapatlah tazkirah kejap dari Papa..huhuu..

Moral of the story,
hati2lah bila kat dapur.
seterror mana korang pon, kalau tak hati2
inilah makanannyaaa..muahahahaaa...
padan muka aku!!!


 Nie adalah gambo hari ni..sakit dah kurang sikit..

satu part jer ada gelembung2 air..tak sabor nak pecahkan..tangan dah memang gebu, tambah lagi kegebuannya...yg tak boleh tahan siap boleh ada tanda lelehan minyak..memang tak  boleh blahh..


Apa yang aku dapat?
balik keje semalam tak payah masak 
jadinya, coti masak sedonia..
makan kat luar jer...hehheee..





2 comments:

  1. hehe.. jangan tak caye.. aku pun selalu kena.. tangan aku ni dua2 belah dah capok kesan kena minyak.. semuanya goreng kopok lekor punya pasal..

    ReplyDelete
  2. ko citer pasal kopok lekor aku pon ada kenangan pahit ngan kopok lekor tu..huhuu..aku pernah goreng kopok lekor sampai semua kopok lekor terbang keluar dr dlm kuali..dengan minyak2 pon lesap..mistik kann??tinggal kuali jer atas dapur..tu semua gara2 kopok leko tu kurang ikan tapi lebih tepung..memanglag semua meletop..hampeh!!!

    ReplyDelete