This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Friday, March 1, 2013

Singgang Ikan mabok bendi

Ikan yang dah mabok dan mati tertimbos ngan bendi.

Hey korang.
Lama dah tak citer pasal makan2 and recipe2 ek.
Jom kita layan recipe singgang yg super pemalas nie.
sangat sesuai untuk orang yg nak diet, orang yang nak pantang, orang yang pemalas terutamanya.
dan sangat2 sesuai untuk orang macam aku yang sangat10x hampeh bila nak masok dapor..T__T

Meh nengok recipe nie untuk 3 orang makan.
quantity sesuai sesangat untuk kelorga aku..ngeeee

Bahan:

5 ekor ikan suka hati ikan aper - aku pakai ikan kembung jer.
2 biji bawang besar
3 biji bawang puteh
10 biji cili api
1 inci halia
kunyit sikit
1 batang serai
1 mangkuk air asam
bendi/nenas
tomato
garam/gula

Cara masak :

Biasa kalau lauk pantang terus lebur jer. Tapi aku tak pantang okayyyy.
Aku suka tumis, sebab nanti dia wangi.

Mula2, tumbuk dulu sampai lumat kunyit yg sikit tadi,1 biji bawang puteh ngan halia.
Bawang merah, cili ngan balance bawah puteh tu hiris jer.
Letak minyak and panaskan, terus tumis barang hiris tadi.
masukkan serai titik and masuk bahan tumbuk.
Tumis sampai naik bau..hmmm...wangiiii...
Pastu masuk air asam, memdidih sikit masukkan ikan.
Last sekali masukkan bendi.
Garam/gula jangan lupa yek.
Dia punya rasa ada masam+pedas+manis sikit.
Dah siap.


No comments:

Post a Comment