This Blog Totally Mine

~ My Life and My Journey is dedicated specially for those who want to share the meaning of peaceful and lovely moments. Holidays..cooks..bakes..families..friends..all about my lovely ones. Do enjoy reading and let it close to your mind..please for do not copy or xerox any pics without my permission..peace!! ~

Followers

Monday, April 8, 2013

Journey From Hatyai To Aonang, Krabi

Asalnya rasa sedih tol.
Sebab konon nak bergambo sakan kat lobby Asia Hotel tu.
Tapi Abang Van Krabi datang awal bebeno.
Pastu patern dia macam takmo tunggu kitorang bergambo.
Sebab patern dia  macam nak cepat.
Yerlah  mungkin pasal nak amek orang lain jugak kott.

Jadinya punggah barang cepat2 masok van,
then teros gerak.
Dia singgah dulu kat opis tour yang aku bokking ticket Krabi semalam.
mungkin nak bagitau kot yang dia dah pickup aku ngan family.
Pastu gerak lagi and pickup mat salleh pulak ngan bini dia.
Aku suspek bini dia orang Thai. Sebab tak lawa and puteh2 macam dia..hahahaa

Pastu pick up lagi couple Melayu dr KL.
Nama bini dia Rin, nama laki dia tak tahu.
Papa bantai beborak sakan ngan laki bini tuh.
Aku lak dok depan susah pulak nak berborak.
jadinya aku bantai layan you tube korea ngan anak aku..muuuhahahaaa...

Okeh. Sila standby sakit pinggang dan bontot yer.
Kita akan menempoh perjalanan untuk 4-5 jam lagi...huhuuuuuu


Nielah van yang kitorang naik gie Krabi. Boleh sumbat 12 orang dalam tuh. Super besor and selesa.

Perjalanan tu takderlah penat mana.
Sakit pinggang ala manja2 jer.
Konon2 macam naik bas dari JB gi KL la.
Aku pon tak berapa perasan sangat apa jadi kanan kiri aku.
Sebab aku bantai tido jer...hahahaa...
Syok betol.. :)

Dah 1/2 perjalanan, kalau tak salah masa tu around 12.00pm,
Itu abang van stop kat ala2 RnR.
Tempat rehat2 nak makan or pi toilet.
Kat area Trang kalau tak salah aku.
Situ complete la..semua ada.
toilet, surau, tempat makan, boleh beli jajan..hehehee..

Masa jejak situ, abang van bukak pintu.
Pastu dia cakap.

A.van : Here only 15 minutes ok!
Aku : Hah!! are u sure? 15 minutes only?
A.van : Yes..yes..yes..u rite!

Alololoo..poyo tol..
15 minit sempat pi kencing jek.
Ingatkan nak beli2 jajan bagai ker.
minum2 ker.
Dahlah hazab sakit bontot pinggang dok lama dalam van tadi.
ini semua poyooo!!!

Kat RnR tu ada macam2 jugak...

Toilet and surau





Memasing aku tengok sibok beli2 jajan..aku  macam biasa carik wifi free ad start update status..ngeeee


Tetiba ternampak limau bali nieh...macam sedap ngko..satu bungkus 30bhat = rm3

Pastu bila semua urusan dah selesai kat RnR,
mohlah kita teruskan perjalanan.
Aku syak lagi 2 jam baru sampai Krabi.

Mari kita sambung tido.
Eh tak boleh, kena makan dulu limau bali yang beli tadi.
Nanti lupa nak makan plak.

Sambil2 makan boleh tengok pemandangan kampung2 yang almost sama macam Mesia.
Bentuk rumah jer lain sikit..macm pelik lak aku tengok. 


Tabur dulu serbuk2 nie. Aku pon tak tahu apa benda tu. Bila dah makan..mak aiiiii..pedasnyaaaaa...garam ngan serbuk cili ngkooo...gula tak rasa sangat. Dia more tu rasa pedas+masin+masam...ngehhhhhh....

Bila makan benda2 macam tu, memanglah mata tak mengantok.
terbuntanglah mata aku sampai jejak Krabi nung.
rugi sunggoh tak dapat tido...huhuuu

Abang van berentikan kitorang kat satu tempat yang kitorang pon tak tahu.
Tapi aku syak tempat tu opis tour dia cawangan Krabi la.
Aku sendiri tak berapa nak sure tempat tu sebab apa yang aku tau,
aku book ticket sampai Aonang, sama jugaklah dengan passenger yang lain2 tu.

Then aku tanya pompuan kat front desk tu.

Aku : Hello, where are we? name of this place?
Pomp : momen..momen...Ao Nang..Ao Nang..
Aku : Here? Ao Nang?
Pomp : No..no..momen..momen..Ao Nang..Ao Nang..
Aku : Mamposss!!!

Papa dah tergelak.
Then dia pulak tanya pompuan front desk tu.
jawapan dia still sama.

Giler apa nieh.
Apa nak buat kat sini...hahahaaa..


Muker dah boring..dahlah panas meletek..Last2 aku borak ngan minah salleh baju biru tu...

Aku : Hi! U're waiting somebody?
MS : Yeah..
Aku : U're also goin to Ao Nang?
MS : Nope! I stayed in PhiPhi.
Aku : I see..so, u're waiting transport to PhiPhi?
MS : Yes. Here is Krabi. U need to wait another transport to send all of u to Ao Nang.
Aku : Is it? I thought this is Ao Nang..Sorry, this is my first experience...hahahaa
MS : It's ok..I stayed in PhiPhi for almost half a year.
Aku : Waaaa...what are you doing here for a quiet long time?  
MS : Holiday...
Aku : Whattt??...hahahaa..very plesant huh to stay here for a half year...hahahaa

Giler friendly minah saleh tu.
Tengah syok2 borak tetiba abang van tadi datang balik.


Aleeya syok jer ngan kipas kecik dia...dengan bantal busuk yang tak berapa busuk tuu..hahahaa

A.van : Come! come! Ao Nangg...Ao Nanggg....

Ooo...dia ni nak anto kitorang pi Ao Nang kot.
Dah tau nak hanto sana  awat pi turunkan kitorang kat pekan Krabi nieh..
hissshhh..pening2...hahahahaa..

So, naik atas van, rasa lega sikit.
Sejuk wehh air cond.
Serious panas kat luor tadi..aiseyyyy

Then, perjalanan diteruskan lagi another 1/2 an hour ke Ao Nang.
Abang van hanto dulu couple Rin ngan husband dia dulu kat Railay area.
pergghh...giler ceruk kekampungan Railay area nie.
Jauh kot kalau nak gie beach ngan shopping2.

Sure menyesal tak abis si Rin ngan husband dia nieh sebab book kat sini.
kesian betol aku tengokkan.
nak ketawa tak sampai hati.
tapi nak ketawa jugak...hahahahaa.. :D

Pukul 2.30pm macm tu baru betul sampai Ao Nang.
Abang van tu berentikan kitorang kat tepi jalan opposite hotel kitorang.

Aku comfom sangat2 ni memang tempatnya,
sebab aku dah hafal giler jalan nie plus hotel2 area sini.
Mana taknyer aku study pasal Ao Nang dekat setahun.
Sampai nak muntah darah okeh.
Sampai semua nama hotel area situ aku dah hafal...huhuuuu...


Hotel ni aku lepak 3 malam...hotel ni consider budget traveller hotel..pada aku sangat murah, sangat besor, sangat superb dan sangat2 berbaloi...kalau aku datang Ao nang lagi, comfom ketat2 aku lepak kat hotel ni lagi...muuuhahahahaaa



Sajer jer soh Aleeya pose kat situ..yaa..di situlah bilik hotel saya yang super amazing dan super awesome!!
Sila baca review hotel kat ----> J Hotel, Krabi

Seminggu sebelum ke Thailand, Papa gigih beli no celcom baru.
Semua gara2 no umobile kitorang tak boleh roaming kat sana.
Tapi yang paling biadap dan kuang ajo sekali,
no celcom yang kitorang beli tu pon haram tak boleh roaming.
rasa nak maki2 jer.
Tak pasal2 kitorang kena beli simpack Thailand kat sana.
Nasib baiklah murah ajer..
sakit hati aku.

Bahaya gak kalau takder no yang boleh orang call or sms.
nak harap wifi setakat dalam bilik tu oklah.
kenanya time kitorang merayap2, macam mana nak call kan.
Beli pon semata2 untuk family ngan office matter jer.
tu pon dah bagitau..hal2 emergency jer saya layan.
setakat benda2 bodoh nak tanya..sorry...i pon akan buat bodoh jewww..:p

Yang paling tak boleh blah,
simpack Thai tu tak ada jual pulak kat kedai yang berlambak2 tepi jalan tu.
kat Ao Nang area tu ada jual kat kedai tepon jer.
Kedai tepon tu pon satu jer ngko kat Ao Nang tu.
Dahlah satu, bapak jauh pulak tu kat ujung nung dekat ngan masjid.
Tak pasal2 kena naik tuk2..kopak duit aku 120bhat pegi balik.
hampeh tol.

Lagi satu simpack tu kena beli sebab takot tak dapat contact Kak Chah.
Saper Kak Chah tu?
Haa..Kak Chah tu member fesbuk ngan blogger aku.
Serious aku sebenornya tak pernah jumpa langsung ngan Kak Chah.
Kitorang banyak borak kat internet jer..takpon main wasap2.

Kebetulannnn..Kak Chah pon boleh terholiday kat tempat yang sama ngan aku.
Memang giler2 tepanjat gegirl la.
Apalagi punyalah happy aku tak boleh nak cakap..hahahaaa

Bezanya Kak Chah naik ketapi dari KL-Hatyai.
Then naik Van Hatyai-Krabi.
Hamekk ngkoo. Patah pinggang kann.
Tapi Kak Chah dah ada experience gi Krabi before nie.
Tu yang dia jadik kepala penyamun untuk group dia.
Kak Chah bawak geng zaman U dia ngan family dia sendiri.
Giler meriah kannn??

Tu yang kitorang sakan berjanji tu..even hotel tak sama,
tapi kitorang janji nak buat aktiviti sama2.
Giler syok kann???
segala2nya giler...muuuhahahahaaa

So, sambung citer tadi, lepas dah beli simpack tu,
teros balik hotel.
Aleeya tak ikot, aku dah pesan dok diam2 kat dlam bilik..hahahaa
Dia pon malas, sebab cuaca tersangatlah panassss.

Balik hotel, aku siap basuh baju bagai.
Baju2 kotor masa kat Hatyai semalamnya.
Habis semua aku kerjakan.
Puas hati giler takder baju kotor lagi.
Sidai kat luor, sekejap jer dah kering sebab cuaca yg panas sangat.

Lepak2 jap dalam bilik, then decide nak keluar balik area pukul 5pm nanti.
Tak boleh jalan area pukul 3pm tu.
sebab time tu, matahari memancor2.
tersangatlah panas sampai tak selesa.
Papa check tahap kepanasan masa tu 34'c...huhuuu

Then, bila ala2 dah redup sikit around 5pm++ teros keluar.
Sebenornya kitorang dah janji jugak ngan couple dalam van tadi si Rin and husbandnya.
kononnya nak buat satu group plus group Kak Chah.
bukannya apa, bila dah ramai2 satu group, 
bolehlah dapat pakej murah nanti kalau nak gi buat aktiviti pulau ngan darat.

So, gigihlah kitorang keluar sambil2 tu carik pakej yang best dan murah..ngeeeee...


mari kita bebelkan budak nieh..:p



Berpusing2 carik pakej best. Aku syak Kak Chah pon tengah ligat carik pakej murah jugak untuk group kitorang. Sambil2 tu berlegor2 carik couple Rin and husband. yang adooo..tak jumpa pon diorang berdua tu...haishhhh...



Masa nie tengah sibuk main sms ngan Kak Chah...hahahaha



Tetiba tengan bersms bagai,
Kak Chah bawak berita gumbira.
Beritanya dia dah jumpa pakej murah.
paling best dia jumpa pakej tu kat hotel dia jer...muuuhahahahaaa..

So janji ngan dia kejap lagi nak jumpa.
Then sebelum jumpa Kak Chah tu kitorang anak beranak lepak kat tepi pantai layan sunset.
Ermmm...bila dah sunset time, memanglah awesome kannn..







Perasan tak ada gambo perahu kecik bawah matahari tu?...muhahahaaa..nak tergelak bila ingat balik.
Papa tu dok melangok la..gigih nak tunggu perahu tu bergerak sampai bawah matahari. Dahlah lembap...lambat macam sipot vavi..aku cakap ngan Papa.."Pa, by the time sperahu tu sampai, matahari tu comfom dah hilang...hahahaaa"
Nasib baik uolsss...matahari tu wujud lagi masa perahu tu lalu...giler bapak kelakor laaa...:D


Dah lepak2 borak2 buang masa bagai kat situ,
then teros cakap ngan Papa "Jomlah jumpa Kak Chah!"
Papa kata okeh...tapi tetiba semua jadi malas nak berjalan kaki ke sana.
Bukan jauh sangat ponn..tapi punyalah gatal nak naik tuk2 tu kan.
tak pasal2 keluar 60bhat naik tuk2 tuju ke hotel Kak Chah.

Masa turun dari tuk2 tu aku dah nampak Kak Chah lambai2 kat aku.
Giler tak sabor nak lintas jalan nak jumpa Kak Chah..hahahahaa


Sesi suaikenal..first time jumpa dowh. Tapi macam dah lama kenal and jumpa..meriah giler.
macam jejak kasihan...muuuhahahaaa..


Masa buat dealing aktiviti esok ngan lusa.
Kitorang amek pakej  tour PhiPhi Island yang biasa rate dia 1300bhat/pax tapi since kitorang ramai, then pandai bargain kitorang dapat 900bhat/pax jer...muuuahhahahaa..giler puas hati!!!
memang tulah rate yang mati2 kitorang nak carik kat sini since once study kat blog, deme kata boleh dapat rate cenggitu kalau pandai bargain..kelasssssss ko nyahh!!!
Paling tak boleh blah, Jungle tour Emerald Pool ngan Elephant trekking pon kitorang dapat 900bhat/pax...muuahahahahahaaa...ketawa besor lagi!!!!!


Lepas booking dealing bagai...semua muker ada sunyummm...perot pon baru rasa lapor..
Tapi aku tak joinlah Kak Chah dinner malam tu since kitorang pon sebenornya nak carik barang lagi. Konon2 lepas carik barang baru carik makan and teros nak balik hotel.
cakap ngan Kak Chah.."See u tomorrow la Kak Chah :) "..ngeeeee...


Jalan2 coci mata terjumapa ini beroks...auwwww...comel la youuuu....



Patong comel pelok2....ngeeeeee...nie untuk pemberat yang hempap2 kertas tuuu...


Dah melilau2 carik barang coci2 mata bagai,
barulah rasa lapor.
Satu hal lagi nak carik tempat makan.
Kononnya nak makan kat Chaba Thai.
restaurant halal yang quite femes kat Ao Nang nieh.
tapi pikir2 Chaba Thai boleh tahan jauh kalau nak menapak,
last2 decide makan dekat2 hotel jer.
Surprisingly, depan hotel aku jer ada 2 restaurant halal.
Terbaek kannnn??? 
So, tak payah nak jalan jauh2...muuhahahahahaaa


Galaxy Coffee nie betol2 depan hotel aku. Kitorang balik hotel pon lalu ikot pintu belakang jer...:)
Owner caffe nie orang Krabi Thai, asal dari  family bisnes hotel J tu jugak.
kebetulan orang caffe yang intertained kitorang tu pulak orang Kelantan, so senangah nak berbual. Dia mungkin bisnes partner owner tu kottt.


Menu simple jek.
Tapi semua memang ikot tekak aku ler.
Almaklom, pure Thai cuisine kannn.

Ooo..yang lagi aku baru tau, caffe nie baru operasi sebulan...
giler baru sangat2 kannnn???

Jom nengok menu apa yang kitorang makan malam tu.
malam pertama di Ao Nang, Krabi..ngeeeee...


Pure juice.
Aku punyer manggo juice, Aleeya Apple juice and Papa Green Apple juice....pergghhhhh!!!!!menyengattt!!!



Nie aku punyer...giler2 sedap melampau!!!
Steam rice with grill chicken curry...suker sangat!


Papa punyer..shrimp Thai friend rice...sedap nak mamposss!! 


Feveret Aleeya..dia makan sampai 2 malam berturut2..
Steam rice with Thai chicken sauce...
Aleeya kata..."Mama!!!! sedap sangat2..saya nak makan nie hari2..."...alololoooo...


Side dish kitorang somtam yang super pedas..tapi dia punyer awesome....haaaisshhhhh..tak tahulah aku nak describe macam mana...meletop2 dalam mulot...sedap nak mampos..sedap macam nak mati..sedap macam nak meninggal!!


Lepas makan, surelah dah kenyang kan.
teros balik hotel.
Kononnya nak mandi2 teros nak rehat2 jer.
Sekali jer Papa ajak keluar pegi massage.
kat situ kan massage bersepah2..murah giler vavi pulak tu.
So, lepas mandi keluar balik.
mohlah kita berurut2 yerr....auwwww...

Papa wat body massage.
Mama wat foot massage.
Aleeya wat meni pedi.
So, fair n square ehhh.
Jangan ada bising2 lagi...:p


Meni pedi Aleeya - kaki+tangan = 350bhat = rm35 jekkk...murah kannn.
Aku tak bagi orang tu cat teros kuku tu. Aku soh dia lukis gambo bunga kecik2...comel kannn :)
Masa kat Bali dah buat sekali, tu yang kat sini kononnya nak buat lagi..coti sekolah katerrnyerrrrrrrrr...



Okeh.lepas dah siap semua tu, mohlah kita balik ke hotel.
penat ya ampun.
besok nak bangun pagi nak wat tour island lagi.
So, sampai bilik, aku rasa takder yang mengadap tibi pon.
yang aku tau, semua dah tarik selimot teros zzzzzzzzzzzzzz......

Next entry ----------> Phi Phi Island Tour. Giler bapak seronoksss!!!






15 comments:

  1. bestnya Sis................
    dapat murah..
    rajin survey...
    kiteorg aci redah je..

    tp mmg Hubby ckp Krabi, especially Ao Nang boleh pergi lg.. ;-)

    org tak upload2 lagi post..
    berkarattttttttttttt...
    kulat kulapok semua ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nilsa, akak memang nekad nak carik yang harga cenggitu..tulah mati2 carik sampai dapat..hahahahaa..tapi berbaloi2 laaa....:D

      Delete
  2. Salam sis..jump to your blog masa tgh google info nak pergi krabi hujung bln ni..thanks sis byk share info yg bagus2..esp hotel J..def saya akan book that hotel jugak since sis recommend..btw..nak tanya klu nak beli island trip package tu sis beli kat mana ye..thanks slm kenal..Azura

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Zura, Island trip or others activity tu boleh beli kat travel agent kat sana. Bersepah2 sampai boleh pening lalat. Yang penting kena pandai bargain la. hari tu kebetulan akak dapat group yg agak ramai..so senanglah nak bargain.
      So, nasihat akak..Masa kat airport kalau boleh carik geng mesia dulu yg boleh buat group aktiviti kat sana. Pakat2 ngan dorang even tak kenal pon. Sebab kalau ramai2 dpt special rate. Masa kat sana akak beli package kat Aonang Grand Inn hotel..opposite mcdonald.

      Delete
  3. salam.. nak tanya ye. macam mana cara nak pergi balik ke hatyai dari ao nang? tau x. sebab saya pergi krabi the end of this month. thanks slm knal.ayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. IU244...cara nak pegi ke Hatyai dr Aonang sama jer mcm dr Hatyai ke Aonang..kena booking seat shuttle van..kat area Aonang tu ada banyak travel shuttle pegi hatyai..Phuket..Bangkok pon ader..:)

      Delete
  4. salam kak... akak leh x bagi sy contact hotel+tour guide or pape yg boleh dipercayai...thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eyna..tak adalah dik contact number tu..kena carik terus kat sana..hehehee

      Delete
  5. salam akak..kalau dari airport krabi ke j hotel tu kene book seat shuttle van ea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. naik teksi jer..tak payah book shuttle van..ngeeee

      Delete
  6. brape harga naik van dari hatyai ke krabi tu?

    ReplyDelete
  7. ape name tour guide yg akak dapat murah,,...akak ingt x??

    ReplyDelete
  8. Best giler entry nie.... Sy yang bnyk keje pending bole terpaku depan blog ni baca baca n terus baca....seriusly... Simple but nice..mudah paham...attcly sy mmg tgh cari tips nk ke krabi...skali google terus dpt... esok nk cont baca lah...seriusly owsem...

    ReplyDelete
  9. Tersengeh2.bila baca entri u nih....osem sgt....

    ReplyDelete